The year in pictures (again)

Business as usual at Anke’s: der Rückblick von filmtext. 2004 steht hier. 2003 findet ihr hier am 27. Dezember, 2002 hier am 6. Januar.

Quälendste Filmminute:

Sämtliche Minuten in Die Reise der Pinguine, in denen die wunderschönen Bilder totgequatscht wurden.

Entzückendste Filmminute:

Jeder Hundeblick aus Wallace and Gromit.

Mit XX hätte ich gerne diesen Film gesehen:

Mit Tom Cruise A Clockwork Orange. Wenn der nicht aufhört, sich so bescheuert aufzuführen, verpasse ich ihm die gleiche Gehirnwäsche, die Alex abgekriegt hat.

Freudigste Entdeckung:

Dass Batman endlich gut aussieht (sorry, Michael, sorry, Val, sorry, George).

Liebste Filmkritik:

Der fast schon achselzuckende Verriss von Anthony Lane von Star Wars: Revenge of the Sith im New Yorker:

„What can you say about a civilization where people zip from one solar system to the next as if they were changing their socks but where a woman fails to register for an ultrasound, and thus to realize that she is carrying twins until she is about to give birth? Mind you, how Padmé got pregnant is anybody’s guess, although I’m prepared to wager that it involved Anakin nipping into a broom closet with a warm glass jar and a copy of Ewok Babes. After all, the Lucasian universe is drained of all reference to bodily functions. Nobody ingests or excretes. Language remains unblue. Smoking and cursing are out of bounds, as is drunkenness, although personally I wouldn’t go near the place without a hip flask. Did Lucas learn nothing from Alien and Blade Runner – from the suggestion that other times and places might be no less rusted and septic than ours, and that the creation of a disinfected galaxy, where even the storm troopers wear bright-white outfits, looks not so much fantastical as dated? What Lucas has devised, over six movies, is a terrible puritan dream: a morality tale in which both sides are bent on moral cleansing, and where their differences can be assuaged only by a triumphant circus of violence. Judging from the whoops and crowings that greeted the opening credits, this is the only dream we are good for. We get the films we deserve.“

Aus dem Film bin ich gegangen:

Ich war dieses Jahr lausige 21 Mal im Kino. Minusrekord. Die Chancen waren schlecht, einen richtig miesen zu erwischen.

Aus dem Film hätte ich gehen sollen:

Million Dollar Baby.

Hier hätte ich gerne mitgewirkt:

Charlie and the Chocolate Factory. Mit Johnny Depp die Deko aufessen.

Knutschen würde ich gerne mit:

Ich bleib bei Kiefer. Obwohl mir dieses Jahr Clive Owen ein-, zweimal aufgefallen ist.

Schönster Filmsatz:

“But you are riding into certain death!”

“Every death is certain!”

(Rotzige Kreuzritter in Kingdom of Heaven)

Verfilmt werden sollte mal:

Wie aus einer unschuldigen, niedlichen Schauspielerin die schwangere Mrs Cruise wurde. (Ich komm über dieses Horrorpärchen einfach nicht weg.)

Ich freu mich auf:

Brokeback Mountain. Munich. Rent. Transamerica. Syriana. Good Night, and Good Luck. Walk the Line. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest. Casanova. V for Vendetta. Superman Returns. Ice Age 2. X3. Capote. Und A History of Violence auf DVD, weil der in Hamburg nur synchronisiert lief und ich ihn deshalb noch nicht gesehen habe. (Viggo!)