Links von Freitag, 17. März 2017

Aus meinem gestern geplanten Geburtstagskuchen ist nur ein Geburtstagsnutellabrot geworden, denn ich war abends essen. Daher bin ich noch sehr mund- und blogfaul, weswegen ihr kaum etwas Persönliches kriegt. Aber dafür wirklich schönes Lesefutter. (See what I did there?)

How to Learn New Things as an Adult

„Khazan: You mentioned things that don’t work, like highlighting a lot, or skimming your notes before a meeting. Why don’t those work?

Boser: Re-reading and highlighting are particularly ineffective. They’re just passive, and you are just kind of skimming that material. It makes you feel better. You feel comfortable with the material, but you don’t really know the material. Doing things that are a little bit more difficult, that require you to really make connections, is a better way to learn. [You might] explain things to yourself, [or] simply quiz yourself. If you’re preparing for a meeting, you’d be much better off just putting the material away and just asking yourself questions. It gives you a false sense of security, that kind of re-reading.“

Jein. Die großen Zusammenhänge verstehe ich auch am besten, wenn ich mir selbst erkläre, was ich eigentlich vorhin im Seminar gelernt habe oder wie ich mein Referat am schlauesten aufbaue. Ich habe auch gemerkt, dass es hilft, mir selbst Fragen zu stellen. Bei der Klausur zur Stadt im Mittelalter habe ich mich gefragt: Wo sind die Unterschiede zu einer heutigen? Wie hat sich das entwickelt? Gab es Orte, die wir heute anders benutzen? Warum? Und schon plapperte ich mich selbst zu.

Ich lerne auch meine Lernkärtchen laut, das heißt, ich gucke nicht nur auf ein Stichwort und denke darüber nach, sondern formuliere es in ganzen Sätzen laut aus. Dabei stolpere ich gerne selbst über Eselsbrücken, die nochmal helfen, mir Dinge zu merken. Beim Lautlernen hilft es mir, dass ich sowieso dauernd mit mir selber rede, um mir über Dinge klarzuwerden, daher ist das vermutlich Gewöhnungssache.

Ich nehme meine Kärtchen auch immer zur Klausur mit und mache genau das, was der Artikel doof findet: alles noch einmal durchblättern. Ich kenne die Inhalte allerdings immer genau – alle Inhalte, die ich mir bis zum Abend vor der Klausur nicht merken konnte, merke ich mir nie, also schmeiße ich die Kärtchen raus. Daher ist das vermutlich nur eine haptische Versicherung: Das kann ich alles, keine Panik.

Operation London Bridge: The secret plan for the days after the Queen’s death

Sehr langer Artikel, der nicht nur ausplaudert, was uns erwartet, wenn die Queen irgendwann stirbt, sondern auch, wie derartige Fälle früher im Empire erledigt wurden. Außerdem ist er eine Abhandlung über Dinge, die mit ihr gehen werden. Ich fand den Artikel nicht nur historisch lesenwert, sondern auch hervorragend geschrieben; ich hatte das Gefühl, das selbst die Sprache nochmal vergangene Zeiten heraufbeschwört.

„Part of the effect will come from the overwhelming weight of things happening. The routine for modern royal funerals is more or less familiar (Diana’s was based on “Tay Bridge”, the plan for the Queen Mother’s). But the death of a British monarch, and the accession of a new head of state, is a ritual that is passing out of living memory: three of the Queen’s last four prime ministers were born after she came to the throne. When she dies, both houses of parliament will be recalled, people will go home from work early, and aircraft pilots will announce the news to their passengers. In the nine days that follow (in London Bridge planning documents, these are known as “D-day”, “D+1” and so on) there will be ritual proclamations, a four-nation tour by the new king, bowdlerised television programming, and a diplomatic assembling in London not seen since the death of Winston Churchill in 1965.

More overwhelming than any of this, though, there will be an almighty psychological reckoning for the kingdom that she leaves behind. The Queen is Britain’s last living link with our former greatness – the nation’s id, its problematic self-regard – which is still defined by our victory in the second world war. One leading historian, who like most people I interviewed for this article declined to be named, stressed that the farewell for this country’s longest-serving monarch will be magnificent. “Oh, she will get everything,” he said. “We were all told that the funeral of Churchill was the requiem for Britain as a great power. But actually it will really be over when she goes.”

Unlike the US presidency, say, monarchies allow huge passages of time – a century, in some cases – to become entwined with an individual. The second Elizabethan age is likely to be remembered as a reign of uninterrupted national decline, and even, if she lives long enough and Scotland departs the union, as one of disintegration. Life and politics at the end of her rule will be unrecognisable from their grandeur and innocence at its beginning.“