The Art of James Bond

Set Designer Ken Adam hat sieben James Bond-Filme gestaltet. Gerade ist ein Buch über ihn erschienen, es gibt eine Fansite mit schönen Bildchen, und der Guardian lässt ihn ein bisschen aus dem Nähkästchen plaudern: Licensed to drill.

“The budget for Dr No was under $1m for the whole picture. My budget was £14,500. I filled three stages at Pinewood full of sets while they were filming in Jamaica. It wasn’t a real aquarium in Dr No’s apartment. It was a disaster to tell you the truth because we had so little money. We decided to use a rear projection screen and get some stock footage of fish. What we didn’t realise was because we didn’t have much money the only stock footage they could buy was of goldfish-sized fish, so we had to blow up the size and put a line in the dialogue with Bond talking about the magnification.

I didn’t see any reason why Dr No shouldn’t have good taste so we mixed contemporary furniture and antiques. We thought it would be fun for him to have some stolen art so we used Goya’s portrait of the Duke of Wellington, which was still missing at the time. I got hold of a slide from the National Gallery – this was on the Friday, shooting began on the Monday – and I painted a Goya over the weekend. It was pretty good so they used it for publicity purposes but, just like the real one, it got stolen while it was on display.”

2 Antworten:

  1. stimmt schon. meistens wird ja nur über die irrwitzigen waffen von bond gefachsimpelt. dass aber teilweise auch die basen, stationen, tempel der bösewichter eine ganz eigene ästhetik haben, wird kaum erwähnt. und in der tat, dieser seltsame raum aus “dr. no”, das runde gitter, der schatten an der wand und später noch der eckige käfig mit der vogelspinne. das ist eines der besten (weil sehr reduzierten) designs.

  2. Von Mr. Adam stammt auch der warroom in “Dr. Strangelove” (wo wir Kubrick doch gerade erst hatten). Der ist so überzeugend gestaltet, daß angeblich Reagan sofort nach seinem Amtsantritt dorthin geführt werden wollte.