Links vom 2. Dezember 2014

Hendrik Neubauer, Moderator in der Stadtplanung

Was machen die da? mal wieder in Hochform: Es geht um die Hamburger Innenstadt, die nicht unbedingt mein Liebling ist, vor allem, seit ich die Münchner Innenstadt kenne, die um einiges hübscher ist. Was aber auch daran liegt, dass Hamburg schon lange eine Handelsstadt war, während München vor der Reichsgründung ein kleines Provinzstädtchen war, das sich, aus Mangel an anderem, eben mit Kunst und Kultur profilieren wollte, und das sieht man heute noch. (München leuchtet.) In Hamburg wurde eher Geld verdient, und das sieht man leider auch.

„Hier ist alles auf Ost-West orientiert. Mönckebergstraße, der Neue Wall, es läuft alles in dieser Richtung. Um diese drei Teile, Neustadt, Altstadt, Hafencity miteinander zu verbinden, ist etwas Neues angesagt: Nord-Süd. Und Nord-Süd gibt es seit den Fünfzigerjahren nicht mehr, durch diese Scheißstraße. Das ist das größte Verbrechen, das frühere Generationen von Planern begangen haben. Jetzt ist es natürlich nicht mehr zurückzubauen. Meine Hoffnung ist, dass sich der Individualverkehr so zurückentwickelt, wie das manchmal schon prognostiziert wird. Ich sehe das schon bei der nachwachsenden Generation, dass längst nicht mehr jeder ein Auto hat. Die gehen viel mehr auf Carsharing und fahren Bus und Bahn, die sind am Autofahren gar nicht so sehr interessiert.“

Manhattan Transfer

Das Blog des Stadtplanungsmoderators, der im eben verlinkten Artikel zu Wort kommt.

Photo Essay: After Schengen

Wir bleiben bei der Architektur: Was passiert eigentlich mit den ganzen Grenzstationen, die nach dem Schengener Abkommen nicht mehr gebraucht werden?

„Architecture does not exist in a vacuum. It depends on its context. It is the expression of a specific time with specific characteristics. However, as these circumstances change, architecture can become out of sync with its current context.

The creation of borders often entails the construction of border crossings. That’s what has happened and still is happening all over the world. But borders can also disappear.

In 1985 the Schengen Treaty was signed by five of the then ten EU states, with the intention to abolish border checks between these countries, allowing people and goods to flow freely between these countries. The treaty was introduced in 1995, with more and more nation states joining the agreement thereafter. Currently it consists of 26 European countries.

The disappearance of the border checks rendered many of these checkpoints obsolete. Almost 20 years on (and while the discussion about the European project is resurfacing), former border crossings lie abandoned across the continent, still in the same place as decades ago yet disconnected from the time in which they functioned.”

Should Science Save Modern Art?

Zeitgenössische Kunst besteht gerne aus Material, das weitaus weniger dauerhaft ist als Marmor und Ölfarbe. Das stellt KonservatorInnen und RestauratorInnen vor die Frage: Was retten, was einfach vergehen lassen?

„Museum goers take in the results in climate-controlled conditions, and are asked to consider the marks of time as academic curiosities layered onto the truer expression waiting underneath.

But these attitudes by curators and consumers alike carry with them a crucial assumption: that the artist did not intend for their work to decay. This assumption was markedly untrue for a whole generation of artists from the 1960s known as the Minimalists, including Richard Serra, Robert Morris, Donald Judd, and Eva Hesse. Where earlier artists may have unwittingly made their art fragile, these artists deliberately turned away from durable materials. Living and working in the industrial Bowery district of lower Manhattan, they “headed to the hardware instead of the art store,” in the words of Elisabeth Sussman, a curator at the Whitney Museum of American Art. There, they stocked up on degradable materials like fiberglass, plastic, and latex rubber, which today is most commonly used for hospital and kitchen gloves. These materials are made of polymers held together by relatively fragile carbon-carbon bonds and have a modest shelf life. With time and exposure to everyday environmental hazards such as light, heat, moisture, and carbon dioxide, they begin to sag, their texture becomes distorted, and many will eventually break. The legacy of their lives and of their art challenges us to look squarely at the fleeting nature of our lives.“

Im Artikel geht es auch um Eva Hesse, deren Werke ich äußerst faszinierend finde, die ich aber eher den Postminimalisten zuordnen würde.