media identity

Im Guardian schreibt Laura Barton über ihre seltsame Begegnung mit JT Leroy, dem Schriftsteller, dem seit einiger Zeit nachgesagt wird, er habe seine Bücher nicht selbst geschrieben. Auch nach einem Treffen ist sie sich nicht sicher, ob sie den „wahren“ Autor getroffen hat. Sie ist sich nicht einmal sicher, ob der JT, den sie traf, nicht die JT ist. Das Essay fasst zum Schluss allerdings zusammen: Eigentlich ist es doch völlig egal, wer Sarah und The Heart is Deceitful Above All Things verfasst hat – die Bücher sind da, und das ist alles, was wichtig ist:

It is all a matter of authenticity. Is it because if JT LeRoy is not a drug-addled hobo hooker made good, we feel embarrassed because we’ve been conned, as if we paid full price for a Louis Vuitton purse only to find it was a fake? But nothing has been taken from us. The books remain: as startling and disturbingly beautiful as they ever were. There is nothing that has sullied the New York Times‘s assertion that “his language is always fresh, his soul never corrupt”. And what strikes me more than anything is that in this age of overblown celebrity, where people such as Paris Hilton can be famous purely for being Paris Hilton, mightn’t JT LeRoy represent the precise inversion of this? The work is all. The identity is irrelevant.

The words that surface most frequently in my head are those of the writer Peter Murphy, who contacted LeRoy after the New York Magazine piece to show his support: “It all boils down to this,” he wrote: “I can’t prove the existence of god, but I sure do love the Bible”.

(JT hat auch ein Weblog.)